Monday, June 20, 2011

++mY BeLOvED AbAh 3++

ramai memberitahu pada jua tentang perangai abah sebelum abah pergi...abg din ank pakya ada bgtau jua...ada satu mlm abah pergi kadai kat dpn taman tu...pas smyg isyak slalu abah msti g kedai tu...mlm tu abg din kata abah mkn rojak buah...pelik gak...abg din tegur mlm2 makan rojak buah...abah meja lain...abah gelak je...pastu abah panggil abg din dok dgn dia...abg din masa tu nk amik mkn...bila abg din g kat meja abah...abah bgn n terus blah...terpinga2 abg din...pelik sgt abg din kata...menangis jua dgr citer abg din...huhu

pastu lak abah dgn biras2 dia tak byk ckp...makcik aku cik zai ada bgtau...masa kat kuala cik zai terserempak dgn abah...yg pelik abah senyum kat cik zai...cik zai pelik sgt.,..dia tgk blakang takde sapa pun..mmg abah senyum kat cik zai...sekali lg jua sebak dgr citer cik zai...tak penah2 abah buat cmtu...sbb cik zai jenis snyap abah pun snyap...kata org bila org tu sudah tiada baru kita perasan perubahan nya...

paling buat jua sedih bila mak cerita...sebak sgt...mak g pasar...selalu bab2 g pasar abah yg g..beli ikan perbelanjaan dapur barang dapur semua abah yg uruskan...msa mak g pasar org yg jual ikan keli tu kenal mak...dia tnya mana abah...mak pun bgtau abah dh meninggal...org yg jual ikan keli tu terkejut...sedih dia...sbb dia teringat msa last abah beli ikan keli abah tak cukup duit..takde duit kecik...org tu kata takpala yeop nnti bayarlah...bukan tak biasa dtg beli...abah usaha gak g pecah duit g bayar gak...pastu abah lalu kuar pasar kat dpn org jual ikan keli tu...abah siap jerit kat org tu...
''aku taknak dtg dh pasar ni...aku tak dtg dh..aku tak beli dh ikan kat kamu..'' siap jerit2 kat org yg jual ikan keli tu...bila mak bgtau abah dh takde org tu nangis sbb ingat apa abah kata...aku?? dh tentu2 sgt2 sebak dgr cerita mak tu...rupanya abah nk pergi selamanya....

yg ni paling buat jua meronta2 menangis...msa tu g umah opah...bwk opah g pekan mak beli brg...jua da simpan gambar abah...pastu jua tunjuk kat opah...apa opah buat...opah cium gambar abah...ALLAH...sayup hati jua...berkali2 opah cium gambar abah...mata jua dh berair dh tahan sebak...opah kata "alahai min...dh takde dh min...min jnji nk bwk g umah zawi..'' jua terus keluar kete dok kat tepi pokok...sebak sebak sgt....opah slalu citer sal abah...kalu balik umah opah abah kemas2 umah sapu2 umah...g beli nasik lemak...semua abah wat...owh ye...opah pun dh ikut abah pergi 3 tahun selepas abah pergi...

abah...abah tau kan jae dh kwin...dh ada ank dh pun...ada cucu dh abah...ada org kata ada iras muka abah...kalu abah ada tntu dia manja dgn abah...msti jua dh tak leh manja sbb dia ada...yg paling best besan abah tu kwn abah...pak berahim...dlu pak berahim slalu dtg umah kutip duit khairat kematian...tak sangka dia jd besan abah...kalu abah ada msti abah ada geng....

ank manja abah pun dh kwin...tp lum ada rezeki ada anak...abah doakan jua dr sna erk...yang paling menarik menantu abah ni peranagi sma mcm abah...apa yg abah suke mkn dia ske makan...mak slalu ingat msk makanan kegemaran abah tuk sam...sbb selera abah sma cm sam...mak syg benor kat menantu yg sorang ni...sma cm kak yati...ske makan apa yg abah ske mkn..mak mmg sygla menantu dia dua org ni...sebijik2...perangai cm abah...kalu mak bebel kat abah..abah cool je..sma cm sam...kalu jua bebel dia cool je...sma cm abah...sam mengingatkan jua pada abah...dia jodoh TUHAN hantar tuk jua menyerupai abah...

dlu abah ske wat geli2 amik tgn jua letak kat janggut abah...ALLAHUAKBAR...sam pun buat mende yg sma abah buat...msa mula2 sam nyakat jua cmtu jua nagis sbb ingat kat abah...sam terkejut jua nangis..jua bgtau dia abah ske wat cmtu...lihat TUHAN antar pengganti abah tuk jua manja2..sam manjakan jua sma cam abah manjakan jua...

sempena hari bapa ni...jua takda apa nk bg seperti yang lain2 bg pada bapa mereka..apa yg jua bg tuk abah adalah iringan doa agar abah tenang di sna dan abah di tempat di kalangan orang yang beriman...
amin...

abah sentiasa di ingat anak mu ini...

AL-FATIHAH buat abah tersyang

ZAMIN B YAHYA
kembali ke ''sna'' pada 04.04.04
SELAMAT HARI BAPA...



3 comments:

baung jelebor (^_^) said...

= sedihla~ bace blog ko n dd~ :'(( tabah ea jua~

('',)MiSs mRs.SaMsOL said...

maceh ayu...gunakan peluang slagi mereka masih ada tau... :)

Mrs IjaL said...

jua jgn sedih2....