Wednesday, January 20, 2010

~~Lu piKiRLaH sEnDiRi~~



Attached is an article forewarded by a psychiatrist from
Klang Hospital.



ADAKAH ANDA PENGGEMAR KANGKUNG?



Jika anda penggemar kangkung, tidak kira apa jenis kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dll yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda.
Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang
menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea . Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarhea nya tidak sembuh.
Di klinik, kedua orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini. Orang tua anak itu kebingungan,
kerana sejak anaknya diarrhea , anak tersebut tak lalu nak mahu makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula.
Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea, malam tersebut anak itu makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya. Doktor segera melakukan x-ray, ternyata dalami usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil.
Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.
Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar.. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar.
Di dalam usus anak tadi, lintah yang hanya dalam 1 ke 2 hari berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni didalam tubuh dan terus menghisap darah yang ada, doktor juga menjadi bingung, bagaimana mematikan/membersih kan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.
Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselit didalamnya.
Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.


aduyai...sumpah aku cakap jgn harap aku nk oder kangkung goreng belacan lagik kat kedai...uwekkk!! dpt email ni aku terus kaget bersama kakak ku...korang amacam??? masih nk makan kangkung di kedai lagik?? kalu masak sendiri insyaallah la (sbb kangkung ni sedap aku ske) nk makan kat kedai lagik ya ampun!!!! agaknya pasni mmg lunyai batang kangkung tu aku godek....hahah silap2 takder roper batang kangkung heheheh mungkin juga pengusaha restoren tidak lagik menjual kangkung jikalau ramai yg membaca entry aku ni....hehehe sori tokey kedai makan...dan juga mungkin tokey kedai kene cipta menu baru lintah goreng belacan....hmmm bak kata nabil LU PIKIRLAH SENDIRI!!!

bayangkan lintah besar ni dok dalam perut korang??? mungkin lintah besar ni lah dok dalam perut budak tu kan???? huhuhu



10 comments:

FizahZainal said...

sesungguhnya ak mmg xmkn kangkung sbb lahirnye di longkang..
OMG..rase sgt truk..
bkn ak xbersyukur..
tapi xleh masuk ..
tekak ak kate say NO pada kangkung..huhuhu

Zuhairi Manong said...

Beli Yong Tau Fu tapi jangan mintak kang kong !!!

misztasya said...

aku penah baca cite ni jua...so selain disebabkan makan kangkung ni angin...aku mmg xnak makan sebab terkenangkan lintah dalam batang kangkung...yuck....mintak2 jgn la kene mende2 mcm ni

('',)MiSs mRs.SaMsOL said...

fizah: heheheh umah aku tanam kangkung dalam pasu...tp bila kenang balik citer ni nk makan kangkung pk byk kali beb...yukk!!

('',)MiSs mRs.SaMsOL said...

cikgu zuhairi: alamak yong tau fu tu adalah peberet kalu beli msti amik kangkung lebey...alamatnya NO kangkunglah pasni dalam yong tau fu ngeh3...pasni semua tgk kangkung jd FOBIA heheh

('',)MiSs mRs.SaMsOL said...

tasya: hahaha tasya mmg kompomlah kat kedai pasni kangkung tak laku heheheh namo namo namo yukk yukk hehehe tambah2 kiter pmpuan sng sgt lintah tu biak dlm pewot kiter...huh silap2 perut buncit ank lintah...DAMN YOU LINTAH!!!

::LiYa:: said...

hoh.gelinye.
takut.....
kangkung sedap..tp tamo makan da!!!

zaza aznim said...

hehehe..aku mmg tak makan kangkung..bkn sb longkang ke lintah ke..tp jenis memilih bab sayur..LEGA!!!!!

biase yong tau fu aku mintak sosej lebih je ahahahaha

('',)MiSs mRs.SaMsOL said...

liya:hahah ko jgn makan dh aku pun tamo dh dlu peberet jugak hahahah

('',)MiSs mRs.SaMsOL said...

zaza: hahah org memilih ni untung jugak hahah aku plak makan yong tau fu sosej mmg tak amik kangkung lak aku amik lebey hahah pasni NO NO NO hahahah mungkin sosej lebey gak cm ko lak pasni hehehe